- امام زاده محمد روستاي امره
- اجراي سرود نوجوانان امره
- مردان امره در صنعت کشاورزي
- مزار شهداي روستاي امره
- امام زاده علي روستاي امره
19 شهيد به ياد ماندني امره
گزارش تصویری جشن انقلاب (سیمرغ آبادانی) در سال 87روستای امره ساری
- نويسنده : Mohammadi Mohammad
15/11/87 _ گزارش تصویری جشن انقلاب (سیمرغ آبادانی)
در روستای امره ساری
منبع:سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران
تبریک عید
- نويسنده : Mohammadi Mohammad
فرا رسیدن سال نو همیشه نوید بخش افکار نو، کردار نو و تصمیم های نو برای آینده است.
آینده ای که همه امید داریم بهتر از گذشته باشد.
در سال نو، ۳۶۵ روز سلامتی، شادی، پیروزی، مهر و دوستی و عشق را برای شما آرزومندم.
پیام نوروز این است: دوست داشته باشید و زندگی کنید، زمان همیشه از آن شما نیست..
♥♥♥
مبل سر نیشتنی: پیته لمه ره یادنکنین
سرمایه داربینی: فقیرى ره یادنکنین
زبون خارجى یادبیتنی: مازرونی ره یادنکنین
چهارنفر رییس بیینی: گت و کچیکى ره یادنکنین
شمه وضع خاره ،ارباب بیینی: شه رعیتى ره یادنکنین
کت وشلوار نو بیتنی: احوالپرسى ره یاد نکنین
وقتى که راحت مجننی: لینگ تلى ره یادنکنین
آلو طلایى خرنى: ترش حلى ره یاد نکنین..
بهار چه خشه هلی ته تی بیاره
خور چه خشه که پاپلی بیاره
نشا چه خشه بینج صدری بیاره
صدا چه خشه صوت علی بیاره
عید موارک
امامزاده ها
- نويسنده : Mohammadi Mohammad
- امامزاده سید محمد در محله ی بالا از نوادگان امام سجاد (ع)
- امامزاده سید رضا در پایین محله و مجاور یور محله
- امامزاده سید مرتضی در چاله باغ
- امامزاده عبدا... معروف به رستم تکیه در ابتری محله
- امامزاده امامزاده پنج تن در ساور محله
- امامزاده کنار منزل محمد قاسمی در ابتر ی محله
- امامزاده کنار منزل سعدا... نیکبخت در میان دله بن
- امامزاده علی در چند کیلومتری جنوب امره
- امامزاده حمزه رضا در دو کیلومتری شرق روستا و در حوزه ی نفوذ امره
- امزاده هفت تن باریکلا در چند کیلومتری غرب امره
- امامزاده تقی بالا هولار در چند کیلومتری شمال شرقی امره
از معروف ترین امامزاده ها: امامزاده سید محمد واقع در محله بالا روستای امره است.
منبع: amreh.ir
مسجد/حسینیه
- نويسنده : Mohammadi Mohammad
معماری روستا
- نويسنده : Mohammadi Mohammad
معماری روستا به زبان آمار
معمارى روستا از اوضاع طبيعى ، اجتماعى و فرهنگى منطقه ، تبعيت كرده و میکند .اوضاع اقليمى و شرايط كوهستانى اطراف روستا و همچنين وجود جنگل انبوه مسائل خاصى را به معمارى روستا ديكته مى كند. بعلت وجود روستا بين دو ناحيه ى آب و هوايى سرد و كوهستانى و معتدل و مرطوب ، معمارى دو گانه اى در احداث بناهاى روستا و بخصوص ساختمانهاى قديمى تر مشهود است . از يك طرف استفاده از مصالح كوهستانى مانند سنگ و چوب داشتن فضاهايى با ارتفاع كم كه ازخصوصيات معمارى ناحيه سرد و كوهستانى است و از طرف ديگر وجود ايوانهاى با عمق نسبتا" زياد سقف شيبدار و كرسى چينى بيش از 80 سانتيمتر كه معرف معمارى دشت در اقليم معتدل و مرطوب است . معمارى گذشته روستا نتيجه تجربه صدها سال زندگى مردمان منطقه است كه يك نمونه از اين تجربيات در مبحث زلزله آمده است . از طرفى در دهه به مقتضيات روز و بطور سنجيده یا ناشيانه ، بر معمارى گذشته منطقه صدماتى وارد مى شود كه سيماى معمارى را چه در كالبد فيزيكى وجه در مفهوم و عملكرد دگرگون مى سازد . اگر چه بعضى از تحولات اجتناب ناپذير و با توجه به خواسته ها و فرهنگ روز مى باشد اما با تدبير درست و به جا مى توان از پاره اى تحولات كه ريشه در نابودى عملكرد بناها (فرهنگى , اقليمى ، شهرى و...)وحتى نابودى مفاهيم معمارى ( به خصوص فرمهاى معمارى ) دارد، جلوگيرى بعمل آورد . يكى از نمونه هاى بارز تغيير نابجاى معمارى منطقه ،گرايش تدريجى احداث سقفهاى تخت بجاى بجاى سقف شيبدار در امر ساختمان سازى است ، كه خوشبختانه به دليل عدم كارايى لازم ،استفاده از اين فرم ساختمانى در حال تجديد نظر است. طبيعى است براى برآوردن اين هدف ابتدا بايد معمارى منطقه را بشناسيم و سپس با ارائه ضوابط و طراحى نمونه ى مسكن اين مهم را برآورده سازيم.
محله بندی های روستا
- نويسنده : Mohammadi Mohammad
باتوجه به اصالت اوليه محلات و نامگذارى سنتى و رعايت وجه تسميه قبلى، محلات موجود به 15محله تقسيم و اسامى آنها به شرح زير نامگذارى شده اند. ابترى محله ، بالا محله ، ميان محله ،كندبن ، جفت كوفا ، ميان دله بن ، يور محله ،كوه شفى محله ، پايين محله ،خورد خلك ، چاله باغ ،ساور محله و امره دره يا ترس بن مى باشند.اين اسامى هر يك نامگذارى مخصوص به خود دارند.بعنوان مثال نام ابترى محله بر گرفته از مبدا هجرت اهالى اين محله است كه از ابترى محله سمنان گرفته شده است.محله يور به بهانه وجود شوكا دره كه طبق سنت ، اهالى آن طرف آب را يور و اين طرف آب را ير مى ناميدند، ناميده شد و به مرور به يور محله شهرت يافت. بالا محله ، ميان محله، پايين محله به دليل قياس محلات نسبت به هم و توپوگرافى محلات مى باشد كه يكى با رقوم ارتفاعى پايين و ديگرى بالاتر مى باشد .اما آنچه مهم است اينكه بزرگترين محله از نظر وسعت و جمعيت و قدمت ميان دله بن ، و كوچكترين آنها جفت كوفا مى باشد.
با سطح كل 131064 متر مربع | بالا محله |
با سطح كل 75743 مترمربع | ابترى محله |
با سطح كل 99857 مترمربع | ساور محله |
با سطح كل 90396 متر مربع | ميان محله |
با سطح كل 63198 متر مربع | کند بن |
با سطح كل 65793 متر مربع | یحیی کش محله |
زندگینامه شهدای امره
- نويسنده : Mohammadi Mohammad
♥ علی خالقی♥ |
♥ نبی الله محمدی ♥ |
♥احمد کاظمی ♥ |
♥علی نقی دلاوری♥ |
♥اردشیر مومنی♥ |
♥قاسم کاظمی♥ |
♥جلال باقری♥ |
♥حسن میرانی♥ |
♥قاسم نبوی♥ زندگینامه |
♥میرعقیل درویشی♥ |
♥نصرت اکبری♥ |
♥خیرالله اسدی♥ |
♥مجید صالح نژاد♥ |
♥نبی الله دلاوری♥ |
♥نورعلی قنبری♥ |
♥لطف الله هادیان♥ |
♥رمضان هادیان♥ |
♥جان برار خناری♥ |
|
♥یوسف اسدی♥ |
|
سنت جارى ديگر ، مراسم سالگرد رحلت حضرت امام (ره) و شهداست كه به ياد هرشهيدى سالانه تكرار مى شود. عمدتا" اين به كمك بنياد شهيد و مسئولين مربوطه انجام مى شود.
سنت های غذایی/اعتقادی
- نويسنده : Mohammadi Mohammad
بعضا" پايبندى زياد به اين گونه اعتقادات زندگى عادى اهالى روستا را مختل مى كرده است ،از جمله اين اعتقادات عبارتند از:
الف: پايبندى زياد به استخاره ، ساعت ديدن و امثالهم ، براى كارهايى مانند عروسى ، مسافرت ، درو كردن ، خرمن كوبى و نظاير آن كه پيش ملاهاى محلى صورت مى گرفت.
ب:اعتقاد به عطسه بعنوان صبر و جخت (دو عطسه متوالى) بعنوان عدم صبر .
ج:اعتقاد به اينكه در اول صبح وقتى از حياط خانه بيرون مى آيندكسى نبايد جلوى آنها ظاهر شده باشد كه ممكن است بد قدم باشد و اتفاق بدى بيافتد.
ه:اعتقاد به گفت زدن ، چشم نظر زدن ، ناپاك نديدن مرض سرخك و امثالهم
ى:اعتقاد به تنها نگذاشتن زن زائو و نوزاد
و:اعتقاد به كل نويسى : به اين صورت كه اگر مدتى طولانى باران مى آمد و مردم مدتى آفتاب را نمى ديدند با سواد محل به اتفاق دو نفر ديگر كه همه ى اهل محل را مى شناختند از كچل هاى محل ليستى مى گرفتند و يك نفر را كه از همه ى اهل محل كچل تر بود به عنوان شاه كل در اول صفحه مى نوشتند آنرا چند نسخه دست نويس مى كردند در چهار راهها و در كوچه هاى محلى به درخت يا ديوارى آويزان مى كردند و اعتقاد داشتند به اين طريق آفتاب ظاهر مى گردد.
ن:اعتقاد به اينكه اگر مدتى باران نیايد با پختن آش ترش در سر چهار راهها و توزيع بين مردم باران رحمت الهى مى بارد.
مسائلى كه در سنتهاى غذايى مطرح است يكى چگونگى صرف غذاى روستائيان در گذشته و ديگرى نوع كيفيت غذاهاى مورد مصرف مى باشد. با آنكه در گذشته موارد بهداشتى به مراتب خيلى ضعيف تر بود. اما بيمارى هاى مزمنى كه امروزه به وفور در شهر و روستا شايع است (به جز در مواردى كه به طور اتفاقى در محلى مرگ و مير بصورت واگير دار مشاهده مى شده است )متداول نبوده است. منظور ، بيماريهاى سكته قلبى و مغزى امراض كليه و امثالهم مى باشد. علت اين مهم و بخصوص طول عمر قديمى ها،چند چيز است كه خلاصه آن به شرح زير مى باشد .
1- عدم اغتشاشات فكرى 2- خوردن غذاى مقوى 3- عدم صرف غذاهاى متنوع در يك وعده 4- فعاليت جسمى زياد 5- تنفس هواى سالم
اما سنت غذا خوردن قديميان اين روستا به اين نحو بوده كه برنج را در يك سينى بزرگ بنام مجمع مي ريختند و اعضاء خانواده دور آن حلقه مى زدند هر كسى از پيش خود غذا بر مى داشت و مى خورد. زنهاى روستايى مى بايست حتما شب خمير درست مى كردند و صبح يك تنور نان مى پختند تا زندگى به روال عادى به گردش درآيد . تنها يك نانوايى به سبك سنتى در روستا بود، (پايين محله) كه مردم از خريد نان عادى استقبال نمى كردند، زيرا فرهنگ امروزى فروش گندم وخريد نان متداول نبود و اهالى اعتقادى به زندگى شهرى يا روحيه ى تن پرورى نداشتند. نانهاى متداول نان جو ، نان برنج و به مقدار كم نان گندم و كماج بود. كلوا نون و ماست سر كلوا ، نانهايى بودند كه دامداران محلى بيشتر به پخت آن مبادرت مى ورزيدند. برنج هاى متداول در روستا بجز ايامى كه مراسمى داشتند كته بوده است و اگر مهمانى داشتند كه قصد پذيرايى بهتر داشتند برنج را با روغن حيوانى داغ شده مخلوط مى كردند.
خلاصه ى مواد خوراكى قديمى به غير از نان و برنج به شرح زير بود .
دشو : از شيره ميوه درختى به نام خورمندى كه با نان مصرف مى كردند .
ترشى ازگيل : از شيره ميوه درختى جنگلى به نام كندس مى گرفتند و با نان مصرف مى كردند .
پيس كنده : كه از برنج كوبيده شده (در پاندك يا وسايل دستى ) و دشو درست مى كردند .
مميج : كه خشك شده ميوه درخت خرمندى بوده است .
انجير خشك: در زمستان مصرف مى شد .
كدو آب پز : معروف به كَهى اِشكى و انواع ميوه ى فصل كه در روستا به وفور يافت مى شد .
منبع: amreh.ir
تعزیه خوانی در روستا
- نويسنده : Mohammadi Mohammad
- حسینیه حضرت علی اصغر (ع)(بالا تکیه)
- حسینیه امام جعفر صادق (ع)(پایین تکیه)
- تكيه پنج تن آل عبا
- حسينيه صاحب الزمان(زائر تکیه)
- حسينيه ارشاد( یور تکیه)
- امامزاده على واماكن مختلف بصورت متفرقه
تعزيه خوانى(شبيه خوانى) از دوره نادر شاه در اين منطقه رواج يافت،تعزيه خوانى در امره نيز ازحدود 160سال پيش شروع شده و عمده تعزيه خوانان از دو خاندان بوده اند و حدودا" هر 40 سال از يك نسل به نسل ديگر انتقال يافت.اسامى خاندان اول عبارتند از:
محمد على زابت،ميراسد اﷲ،مير محمدعلى،سيد خيراﷲ،سيد احمد وفرزندانش
همچنين خاندان دوم نيز به اسامى زير هستند:
رحمان زابت،ملا طغانعلى،ملا بمانعلى وملا عبدالعلى و فرزندانش.
از اين دو خاندان برادر زاده ها و فاميل وابسته ،تعزيه خوان بوده و هستند.
چگونگی اجرا نمایش
نمايش تعزيه عمدتا" در روزها و شبهايى كه مناسبتى دارد اجراء مى شود.عمدتا" موضوع نمايش با مناسبت همان روز مطابقت دارد.عده اى از اهالى مبلغ نذرى خود را درحين نمايش و يا بعد از آن به تعزيه خوانان مى دهند. از نظر مكانى غير از مواردى محدود محل خاصى را نمى طلبند و عمدتا" در تكيه ها به اجراء در مى آيد , البته در قديم علاوه بر حسينيه ها در حياط امامزاده ها نمايش مى دادند كه جديدا" از بين امامزاده ها فقط در امامزاده على و آن هم سالى يكبار و بصورت تفريحى نمايش به اجراء در مى آيد. مى توان به ترتيب ،محل اجراء اين نمايش را از بيشترين دفعات به كمترين دفعات اينگونه بيان كرد:
دربين تعزيه ها ، تعزيه امام حسين (ع) ازهمه طولانى تر و با ازدحام بيشتر میباشد كه به سه علت است، اول اينكه بيشتر ماجراى صحراى كربلا را شامل مى شود و دوم اين كه در روز تعطيلى(عاشورا) اجرا مى شود. سوم اينكه مراسم تعزيه خوانى با مراسم دسته روى در روز عاشورا تلفيق مى شود. هنگام اتمام تعزيه در حسينيه ميانى عده اى از عزاداران با چكمه و پارچه خون آلود، تابوت درست مى كنند و دو نفر آن را به دوش مى كشند پشت سر آنها چند اسب با حامل اسيران كربلا براه مى افتند كه افسار اولين اسب، دست شخصى است كه لباس حضرت امام سجاد(ع) را برتن دارد. پشت سر آنها جوانان صف مى بندند و پس از آنها مردم عادى و سپس زنان قرار دارند كه با نوحه خوانى و سينه زنى از حسينبه حضرت علی اصغر(بالا تکیه) به حسينيه ى امام جعفر صادق(پايين تکیه) - محل برگزارى تعزيه - مى آيند، وقت طورى تنظيم مى شود كه در پايان تعزيه به نزديك حسينيه برسند. وقتى كه رسيدند، يكنفر از داخل دسته روى به زبانحال مردى ناشناس از حوادث عاشورا سوال مى كند و يكنفر از حسينيه به زبانحال حضرت زينب جواب مى گويد این تعزیه همه ساله بینندگان زیادی از شهرهای مختلف استان را به محل میکشد به طوری که همیشه خیابان های اطراف نیز در روز عاشورا مملو از جمعیت میشود از جمله خصایصی که این تعزیه دارد مراسم اسب دوانی، سمبلی از خیمه گاه امام حسین (ع)، آتش زدن خیمه و اسارت طفلان ، حمله ی نمادین شیر به یزیدیان و در کردن تیر تفنگ در موقع یاعلی گفتن برای ابهت بخشیدن به تعزیه اشاره نمود.
صنایع دستی
- نويسنده : Mohammadi Mohammad
- كارگاه آهنگرى در جوكى خيل
- يك واحد نجارى
- يك واحد شاليكوبی از سال 1348 تا حال بصورت فعال در وسط روستا اشتغال دارد،كه فاقد انبار و در محل نامناسب است. اين كارخانه علاوه بر پوست كندن برنج،آسياب نيز دارد و به همين منظور بعضا" مورد استفاده روستاهاى اطراف نيز مى باشد.
- يك واحد بلوك زنى
- تعمیرات کیف و کفش
- قالی بافی
- مرغداری
- پروار بندی گاو
صنایع/ صنایع دستی روستای امره
از آنجائى كه منطقه جنوب سارى بجز كارخانه چوب و كاغذ مازندران از صنعت قابل توجهى برخوردار نيست . روستاى فوق و اطراف آن از وجود مراكز صنعتى،محروم مى باشند.حتى كارگاههاى صنعتى قابل توجهى در روستا و اطراف آنديده نمیشوند.كارگاههايى كه بيشتر جنبه خدمات رسانى اوليه به روستا را دارند و قابل ذكرند به شرح زير مى باشند :
درباره وب
سلام خدمت تمام دوستان خوبم
وب رسمي روستاي امره
تقديم به کليه اهالي محترم روستاي امره و منطقه کليجان رستاق،شهر ساري و همه ي امره اي ها در هر نقطه اين کره خاکي و همچنين تمامي دوستداران که براي موفقيت و سربلندي اين آب و خاک مي کوشند.
دستهاي گرمتان را مي فشارم و دلهاي پرمهرتان را به ياري مي خوانم.
با ارسال عکس ها، مقالات، مطالب، اخبار، اشعار و نظرات و پیشنهادات خود پيرامون روستاي امره به ایمیل و سامانه پیامکی ما، ما را در هرچه بهتر شدن اين وب رسمي ياري فرماييد.
سامانه پیامکی: 5000201056108
ایمیل: amreh345@gmail.com
مطالب ارسالي به نام خود شما منتشر خواهد شد..
و همچنين مي توانيد با ارسال نظرات و پيشنهادات خود در قسمت تماس با مديريت به ما در اين راه کمک کنيد.
با آرزوي موفقيت براي روستاي امره
مديريت وب (سيد محمد محمدي)